בריאות השן …תרומתנו הגדולה לידידנו בעלי החיים.
ידידינו הכלבים אינם קמים כל בוקר ואף לא מקפידים לפני לכתם לישון לצחצח את שיניהם…..

כך גם חברינו החתולים, שאמנם דואגים לנקות את פרוותם בקפידה אולם …"מעט" מזניחים את פיהם ואת שיניהם

ואז…בדיוק כפי שמתרחש בפינו שאריות המזון קטנטנות נותרות על גבי השיניים וביניהן ואל אלו "מצטרפים" ומתרבים שלל רב של חיידקים שיוצרים את הרובד הכל כך מוכר בשמו..ה"עששת" ,

כן כן אותו רובד אשר יצטבר גם בפינו אם לא נקפיד על היגיינה יומיומית. רובד זה אשר בא במגע עם הרוק בפיהן של חיית המחמד, המכיל מינרלים מתכסה לו אט אט בשכבה דקיקה שהולכת ומתעבה עם הזמן שכבה זו נקראת – "אבנית". האבנית הינה השכבה בעלת הגוון האפור צהבהב המכסה בעיקר את חלקי השיניים הטוחנות אך גם את הניבים ואו שיניים נוספות ובפרט באיזורים היותר קרובים לחניכיים.

אחרי שהגדרנו מהי "עששת" ומהי "אבנית" נדבר על הנזקים המתאפיינים מהצטברות רובד זה. דלקות חניכיים: כאשר רובד האבנית ההולך ומתעבה המשולב עם כמות רבה של חיידקים מצטבר על גבי השיניים ובעיקר בסמיכות לחיבורן לחניכיים עלולות להווצר- דלקות חניכיים (Gingivitis). דלקות אלו ייתאפיינו בשלב מתקדם יותר בכאבים מקומיים אשר יבואו לידי ביטוי בחוסר יכולתה של חיית המחמד ללעוס ולאכול , יגרמו לנסיגת חניכיים ועד כדי החלשות אחיזת השיניים בחניכיים ו…נפילתן. נזקים לאברים חיוניים: רובד חיידקי השיניים עלול "לנדוד" למחוזות אחרים דוגמת מסתמים בלב ואברים פנימיים נוספים וכל זאת דרך מחזור הדם ולגרום לתופעות חמורות שאף יעמידו את חייהן של חיות המחמד- בסכנה.

כיצד ניתן למנוע תופעות אלו?

נתחיל מהקל-אל הכבד, אולם בראש ובראשונה נבהיר כי בעלים של חיות מחמד אשר מקפידים על בריאות שיניהן של החיות שברשותם משפרים באופן ניכר את איכות חיי בעלי החיים אלו ואף ..מאריכים את חייהן ואו מונעים מהם סיבוכים מיותרים.

ניקוי או צחצוח שיני בעלי החיים בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע, באמצעות מברשות ומשחות מיוחדות אשר נרכשות בחנויות ובמרפאות וטרינריות ימנעו את הצטברות האבנית או לפחות יידחו את מועד ניקוי השיניים אצל הוטרינר.

נציין כי ברור שפעולה זו איננה תמיד מלאכה קלה וישנם בעלי חיים שאינם "נותנים את ידם" לעניין. קיימים סוגי מזונות מסחריים אשר מיועדים לשימור היגיינת הפה. מזונות אלו בנויים מכופתאות המורכבות מסיבים המסודרים בצורת "שתי וערב" אשר בעת אכילתן מבצעות בשיניים פעולה הדומה להברשה ושיוף השן.

קיימים אביזרים ו"צעצועים" שונים אשר בעת כירסומם מבצעים פעולה המוזכרת לעיל. עם הצטברות שכבת אבנית על גבי השיניים אזי כל צחצוח ולו התכוף ביותר לא יביא לידי הסרתה ואז רק ניקוי השיניים במרפאה וטרינרית המאובזרת ובמכשור הולם, תסייע בידנו לטפל בשיניהן של חיות המחמד. ניקוי השיניים הינו תהליך טיפולי ולא קוסמטי. מדובר בטיפול המתבצע תחת הרדמה היות ואין כל אפשרות לנקות באופן יסודי את שיניה של חיה ערה. הטיפול מאפשר לוטרינר לבדוק את מצב החניכיים, ניקוי וטיפול בשיניים ובחניכיים ואם קיים צורך אף..לעקור שן דואבת.

לסיכום נאמר כי אין ספק ששמירה על היגיינת הפה ובריאות השן של חיית המחמד כרוכה בעלויות כספיות אולם היא משפרת את איכות החיים ומונעת סיבוכים קלים כקשים.

לבריאות.

השאר תגובה