שקים אנאליים? משהו מסריח פה. במה מדובר?

שקים אנאלייים ( anal sacs) או בלוטות אנאליות (anal glands) ממוקמות בצידי החלק הפנימי של פי הטבעת בצד ימין ושמאל ואינם נראים כמובן לעין.
השקים מכילים חומר בעל ריח רע ואין לו כל קשר לצואה ואיננו חלק ממנה. בעלי החיים "משחררים" את החומר הנ"ל למטרת הגנה (בדיוק כפי שמוכר מהתנהלותו של הבואש) ובעיקר למטרת סימון הטריטוריה שלהם בריח הטבעי האישי להם. חיות המחמד המבוייתות הגרות במחיצתנו איבדו כמעט לחלוטין את יכולת השחרור באופן רצוני של החומר הנמצא בשקים עם הדורות וכעת משוחרר החומר במהלך הליכה (כשאנו יוצאים עם הכלבים ואו כשהחתולים צועדים בחוץ) או במהלך תהליך הוצאת הצואה עת נוצר לחץ על השקים ואלו משחררים את הנוזל ה"ריחני" המצפה את הצואה שיוצאת החוצה.

האם תמיד מצליחות החיות לשחרר חומר זה? 
התשובה היא לצערנו – לא. במקרים מסויימים ובעיקר בגיל מבוגר קיים קושי מסויים לניקוז השקים באופן טבעי ובמקרים אלו חייב להתבצע ניקוז יזום ע"י הוטרינר או ע"י אדם אחראי שלמד ביצוע פרוצדורה זו.

איך מתבצע הריקון היזום של השקים הנ"ל?

קיימת אפשרות לרוקן את השקים מבחוץ ע"י שימוש במטלית או נייר אשר מוצמדים לפי הטבעת ויוצרים ע"י אצבעות כף היד לחץ מתון בפעולה של "סחיטה" והחומר אמור לצאת על גבי המטלית או הנייר. אם החומר יותר מדי "משחתי" פרוצדורה זו איננה מתאימה ואז יש לבצע ריקון השקים מבפנים .

פרוצדורה זו כמו גם הראשונה איננה מומלצת לביצוע ע"י מי שאיננו מוסמך לכך.
הוטרינר ישמח להסביר לכם פרוצדורה זו במרפאתו ובודאי ימליץ לכם לבצעה ליתר בטחון במרפאתו.
ומה קורה אם החומר איננו יוצא מהשקים ואו הנו בעל מרקם משחתי או אף מכוסה בדם?
במקרים אלו יתכן וקיים אבסס והבלוטות- מודלקות. מקרים אלו גורמים אי נוחות רבה וכאבים לבעלי החיים ומחייבים ביקור אצל הוטרינר שבודאי יתאים לאחר הבדיקה- טיפול אנטיביוטי מתאים.

מהי התדירות על פיה כדאי לרוקן לבעלי החיים את הבלוטות?

במקרים אלו מומלץ לתת לבעל החיים "לקבוע" בשבילנו מתי אנו נעזור לה. בעלי החיים הנמצאים במצוקה בשל בעיית חוסר יכולת ריקון השקים יגררו את אחוריהן על הריצפה ואו ירבו ללקק את אחוריהן. במקרה שבעלי חיים מתנהגים באופן זה יש לחשוד בבעייה זו.

קיימת אפשרות למתן דיאטה עשירה בסיבים שתגרום למתן צואה באופן שיסייע בשחרור החומר מהבלוטות.
הסרה כירורגית של השקים האנאליים.

במקרים בהם הריקון היזום נעשה תדיר ביותר וקיימות דלקות חוזרות ונישנות תיתכן המלצה ע"י הוטרינר המטפל על ניתוח להסרת השקים האנאליים. ניתוח זה הנו מורכב וכמובן בלתי הפיך וחייב להתבצע ע"י וטרינר בעל ניסיון בתחום. הסיכון בניתוח זה הנו פגיעה מסויימת ביכולת השליטה על מתן הצואה.

 

השאר תגובה